مشاهده همه محصولات
محصولی پیدا نشد

میدونی برای لحیم کاری چیا لازمه؟

نوشته شده در تاریخ1401-05-30 1913
دوست داشتن

اگر دانشجو برق و الکترونیک هستی و یا قصد داری در این زمنیه فعالیت کنی، حتما باید لحیم کاری را بلد باشی! لحیم کاری یکی از ارکان مهم در صنایع برق و الکترونیک به شمار می رود. زمانیکه بخواهید بردی را مونتاژ، دمونتاژ یا تعمیر کنید، حتما باید لحیم کاری را بلد باشید. در کنار بلد بودن لحیم کاری، نیاز به ابزار آن هم خواهید داشت. در این نوشتار قصد داریم تا با لوازم مورد نیاز لحیم کاری آشنا شویم.

 


1- هویه


 از مهم ترین قطعات در زمینه لحیم کاری، هویه است. هویه یک ابزار حرارتی به شمار می رود. شما زمانیکه بخواهید اتصالات را بین قطعات برقرار کنید، نیازمند ایجاد حرارت هستید. با ایجاد حرارت، قلع روی برد ذوب شده و امکان برقراری اتصالات فراهم می شود. هویه ها در توان های مختلف تولید و عرضه می شوند. معمولا هویه های 40 وات و 60 در بازار عرضه بیشتری دارند. هویه 40 وات برای اتصالات نازک تر و 60 وات برای اتصالات قوی تر به کار می روند. در صورتیکه تازه قصد به لحیم کاری دارید، یک هویه 60 وات می تواند مناسب کار شما باشد.

 

در کنار این، برای نگه داری و مهار هویه، نیاز به پایه هویه دارید. پایه هویه یک ابزار فلزی جهت مهار کردن هویه در زمان های داغ بودن آن است. این ابزار یک ابزار ایمنی جهت کار با هویه، به شمار می رود.

  


2- روغن لحیم


 پس از انتخاب هویه، روغن لحیم مهم ترین ابزار دیگر در لحیم کاری است. روغن لحیم به تمیز سازی لحیم کاری کمک می کند. در کنار این، روغن لحیم در چرپ شدن و برقراری تمیز و صحیح اتصالات، نقش مهمی دارد. روغن لحیم به قدری نقش کلیدی دارد که بدون آن، لحیم کاری به درستی انجام نمی شود.

 

برای شروع به کار لحیم کاری، یک روغن لحیم معمولی، به عنوان مثال روغن لحیم دانش آموزشی، کافیست. به کمک این روغن لحیم می توانید به سادگی فرایند لحیم کاری را آغاز کنید.

 


3- سیم قلع


پس از روغن لحیم، نوبت به عضو دیگر و تاثیر گذار خوانواده لحیم کاری می رسد. سیم قلع یا سیم لحیم، یک ابزار برقرار کننده اتصال بین دو قسمت است. شما زمانیکه بخواهید دو قسمت را به هم لحیم کنید، به کمک سیم لحیم این عمل را ممکن می سازید. با قرار دادن سیم لحیم و حرارت دادن آن توسط هویه، می توان اتصال را به سادگی برقرار نمود. همچنین زمانیکه بخواهید یک قطعه، مثل خازن را به برد لحیم کنید، سیم لحیم بسیار کاربردی خواهد بود.

 


4- اسفنج نسوز و سیم اسفنجی


 پس ازمدت زمانی که با هویه خود کار کنید، نوک هویه به دلیل اشتعال دچار سوختگی و کثیفی می شود. در اینجا نیاز به تمیز کاری نوک هویه دارید. توجه داشته باشید که با نوک هویه کثیف نمی توان لحیم کاری را به درستی انجام داد. در شرایطی که نوک هویه کثیف باشد، اتصالات به درستی برقرار نخواهد شد. به این منظور، اسفنج نسوز و سیم اسفنجی، دو ابزار بسیار خوب برای تمیز کردن نوک هویه هستند. با قرار دادن نوک هویه درون این دو ابزار، سطح نوک تمییز شده و به سادگی می توانید لحیم کاری را آغاز نمایید.

 


5- قلع کش


 هنگامی که بخواهید قطعه ای از روی برد بردارید، علاوه بر حرارت دادن، می بایست قلع های آن را از روی برد بردارید. به این منظور، نیاز به قلع کش دارید. قلع کش یه وسیله پمپی است که به کمک آن می توان قلع ذوب شده را از سطح برد، برداشت. زمانیکه بخواهید پایه های یک قطعه را جداکنید، ابتدا با هویه قلع آن را ذوب کرده و سپس به کمک قلع کش، قلع ذوب شده را بر می دارید.

 


آموزش مربوط به لحیم کاری


   لینک آموزش مربوط به لحیم کاری، کلیک کنید

 


نحوه تهیه ابزار مورد نیاز


  لینک خرید هویه 60 وات، کلیک کنید

لینک خرید پایه هویه، کلیک کنید

لینک خرید اسفنج نسوز، کلیک کنید

لینک خرید سیم اسفنج، کلیک کنید

لینک خرید روغن لحیم، کلیک کنید

لینک خرید سیم لحیم، کلیک کنید

لینک خرید قلع کش، کلیک کنید      

 

محصولات مرتبط
نوشته‌های مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

تماس با دانشجو کیت

ساعت تماس همه روزه از 9 صبح تا 5 عصر (بجز روزهای تعطیل) البته فروشگاه ما به صورت آنلاین است و می‌توانید خریدتان را انجام دهید. اما اگر سوالی داشتید که به تماس تلفنی نیاز داشت، فقط در ساعت‌های اعلام شده در خدمتیم.

021-88857245

021-88856524

031-32211313

 

شماره روبیکا و ایتا، فقط پیام، پاسخ به سوالات قبل از خرید و دریافت تصاویر کالاها

09375076606

 

ارسال سریع تهران (تحویل همان روز)

تمامی شهرهای ایران با پست

بخش قوانین ارسال و قوانین خرید را مطالعه کنید.

جستجو

مشاهده همه محصولات
محصولی پیدا نشد

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم