مشاهده همه محصولات
محصولی پیدا نشد

میدونی کاربرد سنسور NTC چیه؟

نوشته شده در تاریخ1401-02-25 1387
دوست داشتن

سنسورها عصای دست پروژه های هوشمند هستند! اصلا چرا به یک پروژه هوشمند گفته می شود؟ چون خود برد الکترونیکی می تواند بدون نیاز به دخالت انسان، فعالیت های خود را انجام دهد. به طور کل در یک سیستم هوشمند یک ورودی، یک پردازنده و یک خروجی وجود دارد. ورودی ها سنسور ها هستند. پردازنده داده ها را از سنسورها دریافت می کند؛ آن ها را تجزیه و تحلیل می کند؛ در نهایت با توجه به شرایط به خروجی فرمان صادر می کند.

 


سنسور دمای NTC تعریف و کاربرد


سنسورهای دما یکی از مهم ترین و اصلی ترین سنسورها در پروژه های مختلف به شمار می روند. از این سنسور در کنترل دمای یخچال های خانگی و صنعتی، دمای آب خودروها، دمای محیط های گلخانه ای و بسیاری دیگر از موارد دیگر استفاده می شود. سنسورهای دما از ساده ترین دستگاه ها مثل دماسنج های رو پنلی تا ترموستات های دیجیتال مورد استفاده هستند.

 

سنسورهای دما انواع مختلفی دارند. در این جا ما قصد داریم تا به معرفی سنسور دما NTC و کاربرد آن در صنایع و پروژه های مختلف بپردازیم. سنسور دمای NTC به صورت کابل دار و بدون سیم در بازار یافت می شود.

 

از سنسورهای NTC سیم دار به وفور در ترموستات های دیجیتال استفاده می شود. در مدل بدون سیم هم در پروژه های مختلف که نیاز به دماسنجی درون جعبه یک دستگاه است، می توان بهره برد.

 


انواع سنسورهای دما


سنسورهای دما به طور کلی به دو دسته دیجیتال و آنالوگ تقسیم می شوند. در مدل دیجیتال خروجی قابل خواندن مستقیم توسط برد آردوینو و یا سایر میکروکنترلرهاست. نمونه بارز سسنسور دیجیتال، سنسور دمای DS18B20 است. این سنسور در پروژه های بسیاری نظیر ترموستات ها استفاده می شود. در مقابل این سنسور، سنسورهای آنالوگ هستند. این سنسورها دارای خروجی متناسب با دمای محیط بوده که باید از طریق ADC میکروکنترلر خوانده شوند. سنسور دمای NTC یکی از مهم ترین نوع سنسورهای آنالوگ به شمار می رود. این سنسور به صورت مقاومت حساس به دما، با افزایش دما مقاومت آن کاهش و با کاهش دما مقاومت آن افزایش می یابد. این سنسور به راحتی با بردهای آردوینو، ماژول های ESP، میکورکنترلرهای ARM قابل ارتباط است. به عنوان مثال به کمک این سنسور، برد آردینو و ماژول رله می توانید ترموستات دیجیتال بسازید.

 


پارامترهای مهم سنسور NTC


همانطورکه گفته شد، سنسور NTC دارای مقاومت حساس به دماست. هرگاه که این مقاومت افزایش یابد، به معنای کاهش دماست. به طور مشابه افزایش دما سبب کاهش مقاومت آن خواهد شد. نمودار تغییرات دما نسبت به مقاومت این سنسور خطی نیست. به همین جهت دو پارامتر زیر در کار با این سنسور مهم است.

1- مقاومت سنسور در دمای 25 درجه

2- بتای سنسور

هنگام خرید سنسور، میزان مقاومت آن در دمای 25 درجه توسط سازنده بیان می شود. به عنوان مثال یک سنسور 10 کیلو اهمی در دمای 25 درجه مقاومتی برابر با 10 کیلو اهم دارد. پارامتر بتای سنسور نیز به حالت و انحنای منحنی دما/مقاومت مرتبط می شود. رابطه بتا طبق فرمول زیر محاسبه می شود.

 

همچنین برای سنسور NTC جدول زیر میزان دما را در مقاومت های مختلف نمایش می دهد.

  


کاربردهای سنسور NTC


سنسور NTC به دلیل سادگی در تعویض، قیمت مناسب و دقت بالا در بسیاری از پروژه مورد استفاده قرار می گیرند. به عنوان مثال یکی از مهم ترین کابردهای این سنسورها در طراحی ترموستات های دیجیتال است. معمولا در ترموستات های دیجیتال از نوع سیم دار این سنسور استفاده می شود. به عنوان مثال ماژول ترموستات W1209 به کمک این سنسور یک کانال رله را کنترل می کند.

 

ماژول های ترموستات دیجیتال ابزاری کاربردی در دستگاه های جوجه کشی به شمار می روند. به عنوان مثال ماژول XH-W1219 با دو نمایشگر، یکی برای دمای تنظیم شده کاربر و دیگیری نمایش دمای محیط، از سنسور NTC سیم دار استفاده می کند. این ماژول در ساخت دستگاه جوجه کشی و طراحی سیستم های تهویه مطبوع بسیار کاربردی است. این ماژول با کد کالای 41604 در فروشگاه در دسترس است.

 

در بسیاری از مواقع نیازی به کنترل دما نیست؛ بلکه تنها کافیست دمای محیط بر روی نمایشگر نمایش داده شود. در این جا از ماژول های نمایشگر دما روپنلی استفاده می شود. این ماژول ها که از سنسور NTC جهت سنجش دما استفاده می کنند، با کد کالا 41538 در فروشگاه دانشجوکیت در دسترس هستند.

  


آموزش های تخصصی سنسور NTC در دیجی اسپارک


لینک آموزش طراحی و پیاده سازی سیستم اعلام حریق، کلیک کنید

 


نحوه دسترسی به سنسورها و ترموستات ها


لینک خرید سنسور دمای NTC بدون سیم، کلیک کنید

لینک خرید سنسور دمای NTC سیم دار، کلیک کنید

لینک خرید دماسنج روپنلی، کلیک کنید

لینک خرید ترموستات دیجیتال، کلیک کنید

محصولات مرتبط
نوشته‌های مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

تماس با دانشجو کیت

ساعت تماس همه روزه از 9 صبح تا 5 عصر (بجز روزهای تعطیل) البته فروشگاه ما به صورت آنلاین است و می‌توانید خریدتان را انجام دهید. اما اگر سوالی داشتید که به تماس تلفنی نیاز داشت، فقط در ساعت‌های اعلام شده در خدمتیم.

021-88857245

021-88856524

031-32243207

031-32211313

 

شماره روبیکا و ایتا، فقط پیام، پاسخ به سوالات قبل از خرید و دریافت تصاویر کالاها

09375076606

 

ارسال سریع تهران (تحویل همان روز)

تمامی شهرهای ایران با پست

بخش قوانین ارسال و قوانین خرید را مطالعه کنید.

جستجو

مشاهده همه محصولات
محصولی پیدا نشد

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم