مشاهده همه محصولات
محصولی پیدا نشد

میدونی آردوینو چیه؟

نوشته شده در تاریخ1401-06-13 1693
دوست داشتن

آردوینو! آردوینو!! آردویینو!!!!! یکی از اسم هایی که این روزا ها بسیار و بسیار در الکترونیک می شنویم. اسمی که شاید برای عده ای ترسناک، برای عده دیگر منبع درآمد و برای دیگر عده ای مبهم باشد. اما هر جه که باشد، هم اکنون برد آردوینو بخش مهمی از پروژه ها را به خود اختصاص داده است. این برد با ابعادی کوچک، هم برای توسعه پروژه، هم برای تولید با تعداد محدود، هم برای یادگیری! بسیار مناسب است.

 


معرفی برد آردوینو


 برد آردوینو یک برد پردازشی است. این برد نخستین بار از دل یک پروژه پایان نامه بیرون آمد! آنجا که دانشجویانی قصد داشتند تا ورود به دنیای الکترونیک و برنامه نویسی را برای علاقمندان ساده کنند. پس نتیجه شد آنچه شد!

 

اگر با میکروکنترلرها به صورت تنها کار کرده باشید، حتما می دانید که راه اندازی یک میکروکنترلر نیازمند استفاده از قطعات جانبی است. برای راه اندازی میکروکنترلر نیاز به کریستال، خازن های کریستال و... دارید. در حقیقت یک میکروکنترلر برای راه اندازی صحیح و اصولی، می بایست با قطعات جانبی راه اندازی شود.

 

در کنار این، جهت پروگرام کردن میکروکنترلر نیازمند بردهای پروگرامر هستید. فرایند پروگرام کردن، به انتقال برنامه از رایانه به میکروکنترلر گفته می شود. در این حالت، یا باید هربار میکروکنترلر را از بردبورد جدا کرده و روی پروگرامر قرار دهید، یا اینکه با اتصال کابل، از طریق روش ISP یا JTAG آن را پروگرام کنید.

 

اما برد آردوینو با ظهور خود و حضور در عرصه الکترونیک، تمام مشکلات فوق را بر طرف کرد. این برد بر روی خود کریستال و خازن جهت راه اندازی دارد. در کنار این، برد آردوینو به سادگی و تنها از طریق یک کابل USB، تغذیه و برنامه ریزی می شود. بدین ترتیب دیگر دردسر جداکردن و زیف کردن یا خرید یک پروگرامر جانبی نخواهید داشت.

 


معرفی امکانات روی برد آردوینو


 وقتی صحبت از برد آردوینو می شود، معمولا منظور به برد آردوینو UNO است. برد آردوینو UNO علاوه بر ساده سازی راه اندازی و پروگرام میکرو، بر روی خود امکانات جانبی زیادی دارد. این برد دارای فیش تغذیه از طریق آداپتور است. به کمک این فیش، شما می توانید با اتصال تغذیه در بازه 6 الی 9 ولت، برد را روشن کنید. به عنوان مثال، با کلیک بر روی این لینک، می توانید یک آداپتور 9 ولتی انتخاب و برد را راه اندازی کنید.

 

در ادامه، برد آردوینو دارای سوکت جهت اتصال کابل است. به کمک این کابل(که از نوع پرینتری) است، هم می توان برد آردوینو را تغذیه و هم پروگرام کرد. بدین ترتیب نیاز به سیم کشی اضافه نبوده و به سادگی می توانید از طریق کابل، برد را راه اندازی کنید.

 

در کنار موارد فوق، بر روی برد آردوینو یک رگولاتور 3V3 نیز تعبیه شده است. این رگولاتور ولتاژ 3V3 ولتی را ایجاد می کند. این ولتاژ برای راه اندازی بسیاری از سنسورها و ماژول ها، کاربرد دارد. همچنین بر روی این برد، یک پایه 5 ولت قرار گرفته است. این پایه می تواند تغذیه 5 ولتی را به خروجی، تحویل دهد. حتی جالب است بدانید که روی برد آردوینو UNO، یک LED تعبیه شده است. این LED به پایه GPIO شماره 13 متصل شده و شما می توایند به سادگی وضعیت آن را کنترل کنید.

 


چه بردی مناسب چه کاری است؟


 پیش از اینکه به این سوال پاسخ دهیم، باید به تنوع بردهای آردوینو بپردازیم. بردهای آردوینو در مدل ها و تنوع های مختلفی طراحی و ساخته می شوند. معروفترین مدل های آردوینو به صورت زیر در بازار وجود دارند.

  • UNO
  • MEGA
  • NANO

در صورتیکه تازه قصد شروع به کار با آردوینو دارید، برد آردوینو UNO کاملا مناسب شماست. این برد ابعاد کوچک و ظاهری ساده داشته که شما می توایند به سادگی آن را راه اندازی کنید.  همچنین در صورتیکه در پروژه شما تعداد پایه های GPIO کمی نیاز است، این برد کاملا انتخاب مناسبی خواهد بود.

 

در ادامه، در صورتیکه به پایه های GPIO زیادی نیاز دارید، برد آردوینو MEGA در خدمت شماست. این برد اینقدر که GPIO دارد، انگار که چندین UNO را در کنار هم قرار داده باشند. علاوه بر این، آردوینو مگا دارای حافظه بسیار بیشتر و فرکانس کاری بالاتری نسبت به UNO است.

 

در صورتیکه ابعاد برای شما مهم بوده و در پروژه محدودیت فضا دارید، برد آردوینو NANO بسیار کاربردی و کلیدی است. این برد با اندازه کوچک، می تواند انتخاب بسیار مناسبی برای پروژه های مختلف شما، نظیر گجت های هوشمند باشد.

  


آموزش های مرتبط با آردوینو


   لینک آموزش های پایه ای صفر تا صد آردوینو، کلیک کنید

 


نحوه خرید انواع برد آردوینو


   لینک خرید انواع برد آردوینو، کلیک کنید

 

محصولات مرتبط
نوشته‌های مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

تماس با دانشجو کیت

ساعت تماس همه روزه از 9 صبح تا 5 عصر (بجز روزهای تعطیل) البته فروشگاه ما به صورت آنلاین است و می‌توانید خریدتان را انجام دهید. اما اگر سوالی داشتید که به تماس تلفنی نیاز داشت، فقط در ساعت‌های اعلام شده در خدمتیم.

021-88857245

021-88856524

031-32211313

 

شماره روبیکا و ایتا، فقط پیام، پاسخ به سوالات قبل از خرید و دریافت تصاویر کالاها

09375076606

 

ارسال سریع تهران (تحویل همان روز)

تمامی شهرهای ایران با پست

بخش قوانین ارسال و قوانین خرید را مطالعه کنید.

جستجو

مشاهده همه محصولات
محصولی پیدا نشد

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم