مشاهده همه محصولات
محصولی پیدا نشد

میدونی برد NodeMcu چیه؟

نوشته شده در تاریخ1401-05-26 1813
دوست داشتن

اینترنت اشیا با سرعتی زیاد و فراگیر در حال درنوردیدن زندگی ماست. اگر مهندس الکترونیک و یا کامپیوتر هستید و از این حوزه غافل! احتمالا در آینده دچار مشکل خواهید شد؛ چراکه تقریبا تمام پروژه ها در آینده در بستر اینترنت و با تجهیزات پردازشی اینترنت اشیا پیش خواهد رفت! پس یادگیری این فناوری و آشنایی با بردهای مختلف آن، امری مهم و جدی است.

 


برد NODEMCU تعریف و کاربرد


 برد NODEMCU یکی از مهم ترین و پرکابردترین بردهای پردازشی در زمینه اینترنت اشیا به شمار می رود. این برد کاربر را قادر می سازد تا علاوه بر اتصال به اینترنت، برنامه ها را روی همین تراشه اجرا کند. بدین ترتیب به کمک برد NODEMCU، شما هم اتصال بی سیم و اینترنتی دارید و در کنار این، برنامه ها را روی همین برد می توانید اجرا کنید.

  

این برد به طرز شگفت آوری کاربردی و جالب است. تصور کنید در یک پروژه می خواهید داده ها را به صورت بی سیم تبادل کنید. در اینجا نیاز به یک میکروکنترلر و یک واحد مخابراتی بی سیم دارید. ولی اگر از برد NODEMCU استفاده کنید، هم می توانید برنامه های خود را روی برد اجرا کنید و هم به صورت بی سیم داده ها را ارسال و دریافت کنید. بدین ترتیب هم هزینه را بسیار کم کرده اید و هم پیچیدگی مدار را کاسته اید.

 


مشخصات پردازنده برد NODEMCU


 برد NODEMCU از پردازنده قدرتمند ESP8266 بهره می گیرد. این پردازنده قادر به برقراری ارتباط WiFi است. این پردازنده می تواند یک شبکه داخلی ایجاد کند. در این حالت پردازنده به صورت AP و همانند یک مودم خانگی، می تواند عمل کند. به عنوان مثال در این آموزش(لینک آموزش، کلیک کنید)، به کمک این قابلیت برد NODEMCU به یک رله تایمر دار تبدیل شده است. در این حالت تلفن های همراه و یا رایانه ها می توانند به ماژول متصل شوند. در حالت دیگر، تراشه ESP8266 می تواند به صورت STA تبدیل شود. در این حالت به مودم ها متصل شده و سپس می تواند در بستر وب، به تبادل داده بپردازد.

 

در کنار تمام موارد ذکر شده، تراشه ESP8266 می تواند برنامه های کاربر را نیز اجرا کند. در حقیقت این تراشه در کنار امکان ارتباط بی سیم، به شکل یک میکروکنترلر می تواند عمل کند. در این حالت، تراشه ESP8266 قادر به اجرای برنامه های آردوینویی به همان دستورات و فرم آردوینو است. به عنوان مثال، با کلیک بر روی این لینک، آموزشی را مطالعه می کنید که در آن به کمک این تراشه یک ردیاب خودرو ساخته ایم.

 


مشخصات فنی و ویژگی های برد NODEMCU


 همانطور که گفته شد، برد NODEMCU از تراشه ESP8266 بهره می برد. تراشه ESP8266 دارای بازه کاری ولتاژی 2.8 الی 3.6 است. از طرف دیگر، این تراشه از طریق رابط سریال UART خود، قادر به پروگرام شدن می باشد. راه اندازی تراشه ESP8266 به صورت چپ تنها، کمی دشوار است. این در حالیست برد NODEMCU روال راه اندازی و کار با این تراشه را به شدت ساده می کند. در صورتیکه مبتدی هستید یا برای اولین بار است که با تراشه های ESP قصد کار کردن دارید، پیشنهاد می کنیم حتما از NODEMCU استفاده کنید. چراکه برد NODEMCU:

  • بر روی خود رگولاتور دارد و با 5 ولت تغذیه می شود.
  • بر روی خود مبدل سریال به USB دارد و کار را راحت می کند
  • دارای پایه ها به فرمت DIP است و دسترسی به GPIO های تراشه را آسان می کند

همچنین بر روی برد NODEMCU سوکت میکرو USB وجود دارد. به کمک این سوکت به سادگی و با اتصال آن به رایانه، هم برد تغذیه شده و هم می توان آن را تنها با یک کابل، پروگرام نمود.

 


کاربردهای برد NODEMCU


 هرجا صحبت از اینترنت اشیا باشد، قطعا پای NODEMCU در میان است. این برد با اینکه سال ها از تولید آن می گذرد، هنوز پرطرفدار و پرکاربرد است. این برد در پروژه های خانه هوشمند و کنترل وسایل برقی از طریق تلفن همراه، بسیار کاربردی است. به عنوان مثال در سایت دیجی اسپارک، پروژه سیستم یاد آور صوتی دارو با این برد را اجرا کرده ایم. در این پروژه با تنظیم زمان، سر موعد مقرر برد هشداری صوتی مبنی بر زمان مصرف داروها را پخش می کند. این آموزش با کلیک بر روی این لینک قابل مطالعه است.

 

در کنار این، یک پروژه بی نظیر و جذاب در دیجی اسپارک به کمک این برد منتشر شده است. حتما با سرویس SIRI آشنا هستید. این سرویس، یک دستیار صوتی برای تلفن های اپل است. به کمک این سرویس آنلاین، پروژه ای در دیجی اسپارک توسعه یافته که می توانید وسایل برقی را به صورت صوتی!!!! کنترل کنید. به نظر من این آموزش جذاب را با کلیک بر روی این لینک، مطالعه کنید.

 


آموزش های تخصصی برد NODEMCU در دیجی اسپارک


  لینک آموزش های صفر تا صد برد NODEMCU، کلیک کنید

 


نحوه دسترسی به برد NODEMCU


  لینک خرید برد NODEMCU، کلیک کنید

 

 

محصولات مرتبط
نوشته‌های مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

تماس با دانشجو کیت

ساعت تماس همه روزه از 9 صبح تا 5 عصر (بجز روزهای تعطیل) البته فروشگاه ما به صورت آنلاین است و می‌توانید خریدتان را انجام دهید. اما اگر سوالی داشتید که به تماس تلفنی نیاز داشت، فقط در ساعت‌های اعلام شده در خدمتیم.

021-88857245

021-88856524

031-32211313

 

شماره روبیکا و ایتا، فقط پیام، پاسخ به سوالات قبل از خرید و دریافت تصاویر کالاها

09375076606

 

ارسال سریع تهران (تحویل همان روز)

تمامی شهرهای ایران با پست

بخش قوانین ارسال و قوانین خرید را مطالعه کنید.

جستجو

مشاهده همه محصولات
محصولی پیدا نشد

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم