مشاهده همه محصولات
محصولی پیدا نشد

بررسی دو مدل آمپلی فایر XH-M190 و XH-M510 استریو 100W کلاس D

نوشته شده در تاریخ1402-05-04 1615
دوست داشتن

آمپلی فایر کلاس D یکی از پرکاربردترین و مناسب‌ترین گزینه‌ها برای استفاده‌ی عمومی است. در این پست راجع به دو ماژول آمپلی فایر استریو 100 وات در بازار ایران مطالبی را ارایه می‌کنیم. آمپلی فایر 100 وات توانی در حد استفاده عمومی دارد. در حالت استریو میتوانید دو اسپیکر با توان 100 وات را تغذیه کنید. معمولا این سوال برای کاربران بوجود می‌آید که هر کانال به صورت مجزا 100w خروجی دارد یا جمع آن‌ها 100 وات است. در صورتی که ماژول آمپلی فایر از نوع اورجینال باشد، برای هر کانال توان صد وات قابل تامین است. هدف ما ارتقا دانش کاربران فارسی زبان است. همچنین رشد اطلاعات عمومی مدیران در شرکت‌های مختلف را مد نظر داریم. بنابراین اگر این مطلب از بلاگ دانشجو کیت برای شما ارزشمند بود و به اطلاعاتتان اضافه کرد، آنرا با دیگران به اشتراک بگذارید تا دانش فنی مدیرها و کاربران فارسی زبان در این حوزه و IoT رشد پیدا کند.

 


آمپلی فایر استریو کلاس D چیست؟


بردهای آمپلی‌فایر استریو کلاس D یک نوع از آمپلی‌فایرهای صوتی هستند که با استفاده از تراشه‌های مجتمع عمل تقویت صوت را انجام می‌دهند. این نوع آمپلی‌فایرها به عنوان یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها برای سیستم‌های صوتی مختلف، از جمله اسپیکرهای خانگی، اسپیکرهای خودرو، سیستم‌های صوتی کامپیوتر و همچنین سیستم‌های صوتی حرفه‌ای در رویدادها و کنسرت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. آمپلی‌فایرهای کلاس D به دلیل مزایایی مانند بهره‌وری بالا، اندازه کوچک، حداقل تلفات توان و کیفیت صدای بالا محبوبیت دارند. برخلاف آمپلی‌فایرهای کلاس A و کلاس AB که توانایی بهره‌وری آن‌ها محدود است و در اثر آن گرمای زیادی تولید می‌کنند، آمپلی‌فایرهای کلاس D با استفاده از تکنولوژی پهنای پالس می‌توانند به نسبت توان خروجی بیشتری را به عملکرد آمپلی‌فایر برسانند و همچنین مصرف انرژی و تولید گرما را کاهش دهند. عملکرد آمپلی‌فایرهای کلاس D به این صورت است که سیگنال ورودی صوتی به یک مدولاتور (Modulator) تبدیل می‌شود، و مدولاتور سیگنال صوتی را به سیگنال پهنای پالس تبدیل می‌کند. سپس این سیگنال به یک فیلتر خروجی (Output Filter) ارسال می‌شود تا سیگنال همگونه و مستقیم به اسپیکرها منتقل شود. در نهایت، اسپیکرها صدای معادل با سیگنال ورودی را تولید می‌کنند. مزایای بردهای آمپلی‌فایر کلاس D عبارتند از:

  • بهره‌وری زیاد: آمپلی‌فایرهای کلاس D بهره‌وری بالایی دارند و از انرژی ورودی خود به بهترین شکل استفاده می‌کنند.
  • کاهش گرما: با بهره‌وری بالا و کارکرد بهینه، آمپلی‌فایرهای کلاس D کمتر گرم می‌شوند و از سیستم خنک‌کننده کمتری نیاز دارند.
  • اندازه کوچک: آمپلی‌فایرهای کلاس D به دلیل بهره‌وری بالا، اندازه کوچک‌تری دارند که اجازه می‌دهد آن‌ها به‌راحتی در انواع پروژه‌ها و اجزاء مختلف نصب شوند.
  • کیفیت صدا: با توجه به طراحی پیچیده‌تر و کنترل دقیقتر، بردهای آمپلی‌فایر کلاس D معمولا کیفیت صدای بهتری نسبت به آمپلی‌فایرهای کلاس A و AB ارائه می‌دهند.

 

مهمترین نکته‌ای که در انتخاب برد آمپلی‌فایر استریو کلاس D باید مد نظر قرار دهید، توان خروجی برد و امپدانس‌های اسپیکرهایی است که می‌خواهید به آنها وصل کنید. بهتر است بردی انتخاب کنید که با امپدانس اسپیکرها و نیازهای صوتی‌تان سازگاری داشته باشد. همچنین، مطالعه نظرات و بررسی‌ها درباره‌ی محصولات مختلف به شما کمک خواهد کرد تا از کیفیت و قابلیت‌های برد اطلاعات بیشتری کسب کنید.

 


معرفی آمپلی فایر XH-M190


ماژول آمپلی‌فایر XH-M190 یک ماژول آمپلی‌فایر صوتی کوچک است که برای افزایش قدرت و تقویت سیگنال‌های صوتی در پروژه‌ها و انواع سیستم‌های صوتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماژول برای بالا بردن توان خروجی سیگنال‌های صوتی و تقویت صداهای کم توانی مثل سیگنال‌های از ورودی‌های MP3 پلیرها، تلفن‌های همراه و رادیوها مناسب است. برخی از ویژگی‌ها و مشخصات اصلی ماژول آمپلی‌فایر XH-M190 به شرح زیر هستند. 

  • تغذیه ماژول XH-M190: این ماژول از ولتاژ تغذیه DC 12 ولت تا 24 ولت پشتیبانی می‌کند، که این ولتاژ تغذیه از طریق پین‌های تغذیه مخصوص به ماژول ارائه می‌شود. البته در مدل‌های غیر اصل فقط از ولتاژ 12V بایستی استفاده شود.
  • خروجی توان ماژول XH-M190: ماژول XH-M190 دارای دو تراشه TPA3116 است. هر کدام قادر به تقویت سیگنال‌های صوتی با توان خروجی حدود 2x50 وات (در ولتاژ 4 اهم) است. که به صورت تکی هر تراشه 100 وات توان دارد. در نهایت دو کانال 100 وات خواهید داشت.
  • ورودی صوتی ماژول XH-M190: این ماژول دارای ورودی‌های صوتی چپ و راست است که به کمک جک 3.5 میلی متری و یا فیش XH سه پایه مناسب قابل اتصال است.
  • حفاظت: ماژول استریو XH-M190 دارای محافظت‌های مختلفی نظیر حفاظت در برابر اتصال کوتاه، حرارتی و... است.
  • پین‌های تنظیم: در این ماژول آمپلی فایر فقط یک ولوم جهت کنترل حجم صدا قرار دارد.
  • ترمینال خروجی: خروجی‌های دو کانال استریو ماژول M190 را میتوانید از طریق ترمینال قرار گرفته روی برد تامین کنید.

 

لطفا توجه داشته باشید که استفاده از ماژول‌های الکترونیکی مانند آمپلی‌فایرها نیازمند آگاهی از مفاهیم الکترونیک و مدارها است. همچنین، برای استفاده ایمن و بهینه از این ماژول، به دقت دیتاشیت (Datasheet) آن را مطالعه کنید و توصیه‌های سازنده را رعایت نمایید. شامل بازه ولتاژ و جریان اعمال شده به ماژول، تغذیه مناسب و ایزوله، سازگاری خروجی اهمی و توان واتی با بلندگوها هم از این دست موارد هستند.

ماژول آمپلی فایر استریو XH-M190 - دانشجو کیت 


جدول مشخصات فنی ماژول XH-M190


ماژول XH-M190 با دو تراشه TPA3116D2 عمل می‌کند. در ادامه اطلاعات فنی و مشخصات این ماژول را در یک جدول مشاهده می‌کنید.

ویژگی‌ها

توضیحات
تراشه‌ها دو تراشه TPA3116D2
نوع ماژول ماژول آمپلی فایر صوتی
توان خروجی توان خروجی هر تراشه 2x50 وات در امپدانس 4 اهم
ولتاژ تغذیه تغذیه DC در محدوده 12-24 ولت
کانال‌های ورودی ورودی استریو L/R
خروجی دو خروجی بلندگو
نسبت سیگنال به نویز (SNR) بیش از 100 دسی بل
بازده حدود 90 درصد
حفاظت‌ها حفاظت در برابر اتصال کوتاه، حفاظت حرارتی و محافظت ولتاژ از دست رفته
کنترل میزان صدا دارای ولوم جهت کنترل حجم صدا
کاربردها مناسب تقویت صدا در سیستم‌های صوتی خانگی، اسپیکرهای عمومی و...

 

لطفا توجه داشته باشید که این اطلاعات ممکن است بر اساس نسخه‌های مختلف ماژول و تراشه‌های استفاده شده در محصولات مختلف متفاوت باشد. بهترین روش برای به‌دست آوردن ویژگی‌های دقیق هر نسخه، مطالعه دیتاشیت (Datasheet) مرتبط با ماژول مورد استفاده است.

ورودی و خروجی Pinout ماژول XH-M190 - دانشجو کیت  


تغذیه مناسب ماژول XH-M190


تغذیه ماژول XH-M190 با دو تراشه TPA3116D2، از اهمیت بسیاری برخوردار است. تغذیه نامناسب می‌تواند باعث خرابی ماژول یا کاهش کیفیت عملکرد آن شود. در ادامه توضیحاتی در مورد تغذیه مناسب این ماژول را ارایه می‌کنیم.

  • ولتاژ تغذیه: ماژول XH-M190 نیاز به ولتاژ تغذیه DC 12 ولت تا 24 ولت دارد. در نظر داشته باشید که ولتاژ تغذیه را باید با دقت انتخاب کنید و از محدوده‌ای که توسط سازنده مشخص شده است، پیروی کنید.
  • جریان تغذیه: توان خروجی ماژول توسط جریان تغذیه تعیین می‌شود. در هنگام انتخاب منبع تغذیه، به توان خروجی ماژول توجه کنید و مطمئن شوید که جریان تغذیه برای ارائه توان مورد نیاز کافی است.
  • نوع مبع تغذیه: برای تغذیه ماژول XH-M190 می‌توان از منابع تغذیه سوئیچینگ یا منابع تغذیه خطی استفاده کرد. منابع تغذیه سوئیچینگ عموما کوچک‌تر، کارآمدتر و با کارکرد حرارتی بهتر هستند، در حالی که منابع تغذیه خطی به دلیل کارکرد آرام‌تر و کمتر نویز تولیدی ممکن است برای برخی موارد مناسب باشند.
  • جریان مصرفی: بررسی جریان مصرفی ماژول در حالت کارکرد عادی و حالت‌های آماده‌باش (Standby) و خاموشی (Off) نیز مهم است. این مقادیر می‌تواند در محاسبه انتخاب مناسب منبع تغذیه کمک کند.
  • حفاظت‌ها: اگر منبع تغذیه شما از حفاظت‌های مختلفی نظیر حفاظت در برابر اتصال کوتاه، حفاظت حرارتی و... برخوردار است، این امر می‌تواند ایمنی و عملکرد بهتر ماژول را تضمین کند.

همچنین، در هنگام نصب و اتصال منبع تغذیه، به‌خصوص اگر از منبع تغذیه خطی استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که پلاریته صحیح مثبت و منفی ولتاژها را رعایت می‌کنید تا خطر خرابی دستگاه‌ها کاهش یابد. نکته آخر این است که بهتر است دیتاشیت مرتبط با ماژول XH-M190 را مطالعه کنید. این دیتاشیت به‌عنوان منبع اصلی اطلاعات دقیق در مورد توصیه‌های تغذیه و اطلاعات فنی دیگر مربوط به ماژول استفاده می‌شود.


معرفی آمپلی فایر XH-M510


ماژول آمپلی‌فایر XH-M510 یک برد تقویت کننده کارآمد است که از تراشه‌ی TDA7498 به عنوان تراشه‌ی آمپلی‌فایر اصلی استفاده می‌کند. تراشه‌ی TDA7498 یک آمپلی‌فایر صوتی دو کاناله است که برای استفاده در سیستم‌های صوتی برای افزایش قدرت و وضوح صدا استفاده می‌شود. برخی از ویژگی‌های تراشه‌ی TDA7498 عبارتند از:

  • کلاس D: آمپلی فایر XH-M510 با تراشه TDA7498 از تکنولوژی کلاس D استفاده می‌کند که باعث بهره‌وری بالا و تبدیل بهتر انرژی ورودی به انرژی خروجی می‌شود. این مورد باعث می‌شود که آمپلی‌فایر کمتر گرم شود و با تلفات کمتری عمل کند.
  • قدرت خروجی: TDA7498 قادر به ارائه توان خروجی بالا است، که به عنوان پارامتر "Watts per channel" (WPC) یا وات بر کانال بیان می‌شود. برای ماژول XH-M510 این مقدار به صورت معمول مشخص شده و ممکن است از چندین وات تا چند ده وات برای هر کانال و بسته به نوع و توان آمپلی‌فایر باشد.
  • حمایت از امپدانس‌های مختلف: تراشه TDA7498 قابلیت اتصال به امپدانس‌های مختلف اسپیکرها را داراست، از جمله امپدانس‌های 4 اهم، 6 اهم، و 8 اهم.
  • ورودی‌های صوتی: معمولا این تراشه دارای ورودی‌های مختلفی است که می‌توان از آن‌ها برای اتصال به منابع صوتی مختلف استفاده کرد، مانند ورودی‌های RCA و 3.5 میلی‌متری (AUX).
  • محافظت‌ها: این تراشه معمولا دارای محافظت‌های مختلفی مانند محافظت از اتصال کوتاه، حرارت، و ولتاژ نامناسب است که به کاهش خطر آسیب به آمپلی‌فایر یا اسپیکرها کمک می‌کند.
  • کیفیت صدا: تراشه TDA7498 از نظر کیفیت صدا بسیار مطلوب است و اغلب در تجهیزات صوتی حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

ماژول XH-M510 با بهره‌گیری از این تراشه، به عنوان یک آمپلی‌فایر کوچک و قدرتمند برای انواع پروژه‌های صوتی، اسپیکرهای خودرو، اسپیکرهای کامپیوتر و سیستم‌های صوتی دیگر مناسب است. با توجه به نوع و توان مورد نیاز خود، می‌توانید از این ماژول برای ارتقاء کیفیت و قدرت صدای سیستم صوتی خود استفاده کنید.

ماژول آمپلی فایر XH-M510 با تراشه TDA7498 - دانشجو کیت 


جدول مشخصات فنی


ماژول XH-M510 با دو تراشه TDA7498 عمل می‌کند. در ادامه اطلاعات فنی و مشخصات این ماژول را در یک جدول مشاهده می‌کنید.

ویژگی‌ها توضیحات
نوع آمپلی فایر کلاس D
تراشه اصلی TDA7498
توان خروجی 2x100 وات در امپدانس 6 اهم
امپدانس‌های پشتیبانی‌شده 4 اهم، 6 اهم، 8 اهم
حفاظت‌ها حفاظت از اتصال کوتاه، حفاظت حرارتی
کلاس صوت کیفیت عالی و کارکرد بهینه
ولتاژ تغذیه تغذیه DC در محدوده 12-36 ولت
مصرف انرژی مصرف انرژی کمتر نسبت به آمپلی فایرهای کلاس A و AB و کاهش تولید گرما
کاربردها مناسب تقویت صدا در سیستم‌های خانگی و اسپیکرهای عمومی با توان بالا

توجه داشته باشید که برخی از اطلاعات، مانند توان خروجی، امپدانس‌ها و ولتاژ تغذیه، بسته به مدل و نسخه‌های مختلف ماژول XH-M510 و تراشه TDA7498 ممکن است متغیر باشند. بنابراین، همیشه منابع معتبر را برای به‌دست آوردن مشخصات دقیق محصول مورد نظر مورد مطالعه قرار دهید.

 


تنظیم چهار حالت گین در برد XH-M510


ماژول XH-M510 با تراشه TDA7498 دارای چهار حالت تنظیم گین (Gain) مختلف است. گین در آمپلی‌فایرها به میزان افزایش ولتاژ صدا ارسالی به اسپیکرها یا هدفون‌ها اطلاق می‌شود. با تغییر گین، می‌توانید توان خروجی و قدرت صدا را تنظیم کنید. در ادامه توضیح کوتاهی در مورد هر حالت تنظیم گین ارایه می‌کنیم.

  • 21.6dB: در این حالت، آمپلی‌فایر از گین کمتری برخوردار است و ولتاژ خروجی صدا کمتر از حالت‌های دیگر است. این حالت مناسب استفاده در محیط‌هایی که نیاز به میزان صدای کمتری دارند، مانند محیط‌های خلوت یا کم‌نویز.
  • 27.6dB: حالت گین متوسط برای آمپلی‌فایر است. در این حالت، توان خروجی و قدرت صدا از حالت 21.6dB بیشتر و قدرتمندتر است. این حالت معمولا به عنوان حالت استاندارد در بسیاری از استفاده‌ها انتخاب می‌شود.
  • 31.1dB: با انتخاب حالت گین بالا، آمپلی‌فایر توان خروجی و ولتاژ صدای بیشتری ارائه می‌دهد. این حالت مناسب برای استفاده در محیط‌ها با سر و صدای بالا یا برای اسپیکرها با امپدانس کمتر است.
  • 33.1dB: حالت گین بسیار بالا با توان خروجی بسیار زیاد. این حالت مناسب برای مواقعی است که نیاز به قدرت و توان خروجی بسیار بالا دارید، اما باید مراقب تقویت زیاد و احتمال تاوان‌های ناخواسته باشید.

بهتر است در انتخاب حالت گین، نیازهای صوتی خود و امکانات اسپیکرها یا هدفون‌هایی که از ماژول استفاده می‌کنید را مد نظر قرار دهید. همچنین ممکن است با تست و آزمایش حالت‌های مختلف، بتوانید بهترین گین متناسب با نیازهای خود را پیدا کنید.

پایه های pinout آمپلی فایر استریو XH-M510 - دانشجو کیت

 


تغذیه مناسب آمپلی فایر 100 وات M510


تغذیه مناسب برای ماژول XH-M510 با تراشه TDA7498 یکی از عوامل مهم برای عملکرد بهینه و کیفیت صدای بهتر آمپلی‌فایر است. برای تغذیه مناسب این ماژول، می‌توانید به موارد زیر توجه کنید:

ولتاژ تغذیه (Supply Voltage): ماژول XH-M510 با تراشه TDA7498 معمولا برای عملکرد مناسب به ولتاژ تغذیه مثبت و منفی نیاز دارد. در ولتاژ تغذیه مثبت، معمولا از 12 ولت تا 24 ولت و بیشتر استفاده می‌شود (محدوده‌ی پیشنهادی توسط سازنده). برای ولتاژ تغذیه منفی هم عموما معمولا از -12 ولت تا -24 ولت و بیشتر استفاده می‌شود. بهتر است به دقت دیتاشیت تراشه TDA7498 را مطالعه کرده و با محدوده‌های ولتاژ تغذیه‌ای که سازنده توصیه می‌کند، همخوانی داشته باشید.

جریان تغذیه (Supply Current): همچنین، نیاز به جریان تغذیه مناسب نیز وجود دارد که به طور مستقیم با توان خروجی آمپلی‌فایر و کارکرد آن مرتبط است. بهتر است با مشخصات جریان تغذیه مورد نیاز ماژول آشنا شوید و از منبع تغذیه مناسب با جریان کافی استفاده کنید.

منبع تغذیه مناسب: برای تغذیه این ماژول و تراشه TDA7498، می‌توانید از منبع تغذیه‌های استاندارد برق مستقیم (DC) استفاده کنید. منبع تغذیه باید توان مورد نیاز ماژول را پشتیبانی کند و ولتاژ و جریان تغذیه در محدوده‌های مشخصه‌ی تراشه باشد.

محافظت‌ها: برخی از منابع تغذیه دارای محافظت‌های مختلفی هستند که از جمله محافظت‌ها از اتصال کوتاه، حرارت و ولتاژ نامناسب است. اطمینان حاصل کنید که منبع تغذیه شما از این محافظت‌ها برخوردار است تا به ماژول و تراشه ایمنی بیشتری ارائه دهد.

 

توجه داشته باشید که هرگاه با تغذیه ماژول و آمپلی‌فایرها سر و کار دارید، حتما دقت کنید که به دیتاشیت‌ها و مشخصات تولیدکننده مراجعه کرده و از منابع تغذیه مناسب و ایمن استفاده کنید تا محصولات شما به طور بهینه کار کنند و هیچ آسیبی به آنها وارد نشود.


آمپلی فایر XH-M510 یا XH-M190


با توجه به توضیحاتی که تا اینجا ارایه شد، هر دو مدل از آمپلی فایرهای استریو کلاس D هستند. به این معنی که از لحاظ مصرف انرژی و راندمان کارایی قابل قبولی دارند. همچنین راه اندازی آن‌ها ساده است. کافیست تغذیه مناسب به آن متصل شده و خروجی آن‌ها هم به اسپیکر با ظرفیت مناسب متصل شود. ولی تراشه‌های به کار رفته در هر دو ماژول با هم تفاوت‌هایی دارند. در مدل H-M190 برای دریافت توان 100 وات در خروجی حتما بایستی از اسپیکر با مقاومت اهمی 4 اهم استفاده شود. هرچه این امپدانس بالاتر رود توان خروجی دریافتی هم کمتر خواهد شد. در مدل XH-M510 چهار حالت گیت برای خروجی قابل تنظیم است و به این صورت نیست که حالت اتوماتیک تنظیم شود. بنابراین گین آمپلی فایر براساس توان بلندگو بایستی به درستی تنظیم شود. اگر برای استفاده در یک ساختمان و اسپیکرهای سقفی نیاز به انتخاب دارید. با توجه به اینکه هر دو آمپلی دارای یک ولوم جهت کنترل کل حجم صدا هستند، هر دو مدل با این شرایط یکسان خواهند بود. ولی بایستی توان امپدانسی اسپیکرها را ملاک انتخاب قرار دهید. در خصوص منبع تغذیه هم در هردو برد از مدل‌های سوئیچینگ بایستی استفاده شود. ولتاژ کاری هر کدام هم کامل توضیح داده شده است. 

 

محصولات مرتبط
نوشته‌های مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

تماس با دانشجو کیت

ساعت تماس همه روزه از 9 صبح تا 5 عصر (بجز روزهای تعطیل) البته فروشگاه ما به صورت آنلاین است و می‌توانید خریدتان را انجام دهید. اما اگر سوالی داشتید که به تماس تلفنی نیاز داشت، فقط در ساعت‌های اعلام شده در خدمتیم.

021-88857245

021-88856524

031-32211313

 

شماره روبیکا و ایتا، فقط پیام، پاسخ به سوالات قبل از خرید و دریافت تصاویر کالاها

09375076606

 

ارسال سریع تهران (تحویل همان روز)

تمامی شهرهای ایران با پست

بخش قوانین ارسال و قوانین خرید را مطالعه کنید.

جستجو

مشاهده همه محصولات
محصولی پیدا نشد

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم