مشاهده همه محصولات
محصولی پیدا نشد

بررسی تراشه شارژر باتری TP4056 و سه مدل ماژول شارژ باتری لیتیومی

نوشته شده در تاریخ1402-06-19 3531
دوست داشتن

از زمانی که تکنولوژی‌های ذخیره سازی انرژی شکل گرفته‌اند، پیشرفت‌های بزرگی بوجود آمده است. باتری‌های قابل شارژ معمولا ترکیباتی از مواد شیمیایی هستند. ترکیب اصلی در این باتری‌ها، لیتیوم است که با عنصری دیگر کنار هم قرار گرفته و امکان ذخیره سازی انرژی را فراهم می‌کنند. بنابراین برای شارژ کردن و مدیریت ولتاژ ورودی به باتری بایستی از مدارهایی خاص و تراشه‌هایی که اتفاقات داخل باتری را درک می‌کنند استفاده شود. در این پست راجع به سه مدل پرمصرف و ارزان قیمت از ماژول‌های شارژر مطالبی را ارایه می‌کنیم. ماژول شارژر TP4056 دارای سه مدل مختلف است. که در هر سه مدل از این تراشه استفاده شده است.

امروزه باتری‌های لیتیومی مصارف بسیار گسترده‌ای در زندگی روزمره ما دارند. از آنجایی که دانشجو کیت بخش عمده‌ای از محصولات لیتیومی و انواع کنترل شارژها را ارایه می‌کند. آگاهی داشتن مخاطب‌ها و کاربران سایت در این حوزه برای ما اهمیت دارد. هدف ما ارتقا دانش کاربران فارسی زبان است. همچنین رشد اطلاعات عمومی مدیران در شرکت‌های مختلف را مد نظر داریم. بنابراین اگر این مطلب از بلاگ دانشجو کیت برای شما ارزشمند بود و به اطلاعاتتان اضافه کرد، آنرا با دیگران به اشتراک بگذارید تا دانش فنی مدیرها و کاربران فارسی زبان در این حوزه و IoT رشد پیدا کند.

 


تراشه شارژر باتری چیست؟


تراشه‌های شارژ باتری لیتیومی (Li-ion) یکی از اجزای مهم در سیستم‌های شارژ و مدیریت باتری‌های لیتیومی هستند. این تراشه‌ها وظیفه کنترل و مدیریت عملیات شارژ و دشارژ باتری‌های لیتیومی را بر عهده دارند. تراشه شارژ باتری لیتیومی نظارت بر تمام مراحل شارژ و دشارژ باتری را انجام می‌دهد. این موارد شامل سه مرحه هستند.

1- شارژ باتری: تراشه‌ها از ورود جریان برق به باتری و کنترل شدن میزان ولتاژ و جریان ورودی به باتری به منظور افزایش شارژ باتری با ایمنی و در کمترین زمان ممکن بهره می‌برند.

2- دشارژ باتری: وقتی باتری در حال دشارژ شدن است (مانند وقتی دستگاه شما در حال استفاده است)، تراشه‌ها ولتاژ و جریان دشارژ را کنترل می‌کنند تا باتری به طور ایمن تخلیه شود.

3- محافظت از باتری: تراشه‌های شارژ باتری مسائلی مانند بررسی دما، ولتاژ اضافی، جریان اضافی و دیگر مشکلاتی که ممکن است برای باتری ضررآور باشند را نظارت می‌کنند. در صورت وقوع هر مشکل، تراشه‌ها ممکن است شارژ یا دشارژ باتری را متوقف کنند تا آسیب به باتری و یا دستگاه اجتناب شود.

البته مدارهای کنترل شارژ علاوه بر این موارد، عملیات نظارت بر عمر کارکرد باتری را انجام می‌دهند. تراشه‌های شارژ باتری لیتیومی به نظارت دقیق بر عمر کارکرد باتری کمک می‌کنند. این تراشه‌ها اطلاعاتی مانند تعداد چرخه‌های شارژ و دشارژ، وضعیت باتری و تخلیه‌ی تدریجی آن را ثبت می‌کنند. این اطلاعات به کمک الگوریتم‌های هوش مصنوعی، بهینه‌ترین شیوه‌های شارژ و دشارژ باتری را برای حفظ عمر طولانی‌تر باتری ارائه می‌دهند.

نکته‌ی مهمتر، امنیت باتری است. تراشه‌های شارژ باتری لیتیومی همچنین وظیفه مدیریت امنیت باتری را بر عهده دارند. آنها از پروتکل‌های امنیتی مانند محافظت در برابر شارژ بیش از حد (overcharging) و تخلیه عمیق (deep discharge) استفاده می‌کنند تا جلوی وقوع حوادث خطرناک مانند انفجار و آتش گرفتن باتری را بگیرند. به طور کلی، تراشه‌های شارژ باتری لیتیومی برای بهبود کارایی، ایمنی، و عمر کارکرد باتری‌های لیتیومی در دستگاه‌های مختلف استفاده می‌شوند و نقش بسیار مهمی در اجرای این عملیات دارند.

 


روش کارکرد یک تراشه شارژر باتری لیتیویمی


به طور کلی تمامی ماژول‌های کنترل شارژ باتری لیتیومی یک فرآیند مشخصی را طی می‌کنند. در ادامه یک چرخه‌ی 6 مرحله‌ای از فرآیند شارژ کردن باتری توسط شارژر مربوطه را بررسی می‌کنیم.

1- شناسایی باتری:

  • اولین مرحله در کارکرد یک تراشه شارژر باتری لیتیومی، شناسایی باتری متصل شده به دستگاه است. این شناسایی شامل تشخیص نوع باتری، ظرفیت آن، و داده‌های مربوط به باتری می‌شود.

2- نظارت بر شارژ باتری:

  • محاسبه جریان شارژ: تراشه محاسباتی انجام می‌دهد تا میزان جریانی که باید به باتری تزریق شود را مشخص کند. این جریان بر اساس وضعیت باتری و نوع باتری تعیین می‌شود.
  • کنترل ولتاژ شارژ: تراشه کنترل می‌کند که ولتاژ شارژ در محدوده‌ی ایمن باتری باشد تا از افزایش ولتاژ بیش از حد (overcharging) جلوگیری شود.

3- مانیتورینگ وضعیت باتری:

  • نظارت بر دما: تراشه دمای باتری را نظارت می‌کند و در صورتی که دما بالا برود، ممکن است فرآیند شارژ متوقف شود تا از آسیب به باتری جلوگیری شود.
  • نظارت بر ولتاژ و جریان دشارژ: ولتاژ و جریان دشارژ باتری نیز به دقت نظارت می‌شوند تا از وقوع مشکلاتی مثل تخلیه عمیق (deep discharge) جلوگیری شود.

4- مدیریت امنیت:

  • جلوگیری از شارژ بیش از حد: در صورتی که تراشه تشخیص دهد که باتری شارژ کامل کرده است، شارژ متوقف می‌شود تا از افزایش ولتاژ بیش از حد جلوگیری شود.
  • محافظت در برابر تخلیه عمیق: تراشه جلوگیری می‌کند که باتری به ولتاژی پایین‌تر از حداقل ایمن دخیره‌شده (undervoltage) تخلیه شود که ممکن است به آسیب رساند.

5- مدیریت تعداد چرخه‌های شارژ و دشارژ: 

  • تراشه شارژر باتری لیتیومی تعداد چرخه‌های شارژ و دشارژ باتری را نیز نظارت می‌کند و اطلاعات مربوط به آن را ثبت می‌کند تا عمر کارکرد باتری را بهینه کند.

6- پایان شارژ: 

  • وقتی باتری به ولتاژ شارژ کامل (حداکثر ولتاژ مجاز) برسد، تراشه شارژ را متوقف می‌کند و دستگاه را آماده برای استفاده قرار می‌دهد.

 

همچنین، تراشه شارژ باتری لیتیومی می‌تواند اطلاعات وضعیت باتری را به دستگاه کنترلی ارسال کند تا کاربر به وضعیت باتری آگاه شود. این تراشه‌ها از الگوریتم‌ها و پروتکل‌های پیچیده‌ای برای ایجاد عملکرد بهینه، ایمنی و عمر کارکرد بلندتر باتری‌های لیتیومی استفاده می‌کنند.

سه مدل ماژول شارژر TP4056 - دانشجو کیت 


شناخت ماژول کنترل شارژ TP4056


ماژول کنترل شارژ TP4056 یک ماژول کوچک و ارزان قیمت است که برای شارژ باتری های لیتیومی طراحی شده است. این ماژول از یک آی سی شارژر TP4056 و یک مدار محافظ DW01 استفاده می کند. آی سی شارژر TP4056 جریان شارژ را کنترل می کند و ولتاژ باتری را در هنگام شارژ به 4.2 ولت می‌رساند. این کار از آسیب دیدن باتری جلوگیری می‌کند. مدار محافظ DW01 از باتری در برابر اضافه ولتاژ، اضافه جریان و اتصال معکوس محافظت می کند.

ماژول TP4056 دارای ورودی 5 ولت است که می توان آن را از طریق پورت USB یا یک منبع تغذیه 5 ولتی تامین کرد. این ماژول همچنین دارای یک خروجی 5 ولت است که می توان از آن برای شارژ باتری های دیگر استفاده کرد. برای استفاده از ماژول TP4056، کافی است باتری را به پین های B+ و B- متصل کنید و سپس ورودی 5 ولت را به پین های IN+ و IN- متصل کنید. LED قرمز نشان دهنده شارژ شدن باتری است و LED سبز نشان دهنده شارژ کامل باتری است.

ماژول TP4056 یک ابزار مفید برای شارژ باتری‌های لیتیومی به صورت تک سلولی است. این ماژول کوچک و ارزان قیمت است و استفاده از آن آسان است. ماژول کنترل شارژ TP4056 در پروژه‌های مختلف الکترونیکی مانند شارژر تلفن همراه، شارژر پاور بانک، شارژر باتری دوربین و غیره استفاده می‌شود. در ادامه برخی از ویژگی‌های ماژول کنترل شارژ TP4056 را بررسی می‌کنیم.

  • برای شارژ باتری های لیتیومی طراحی شده است
  • از آی سی شارژر TP4056 و مدار محافظ DW01 استفاده می کند
  • جریان شارژ را کنترل می کند
  • ولتاژ باتری را در هنگام شارژ به 4.2 ولت می رساند
  • از باتری در برابر اضافه ولتاژ، اضافه جریان و اتصال معکوس محافظت می کند
  • دارای ورودی 5 ولت
  • دارای یک خروجی 5 ولت
  • استفاده از آن آسان است

 


محافظ DW01 در ماژول شارژر TP4056


محافظ DW01 یک نمونه از محافظ‌های باتری است که برای محافظت از باتری‌های لیتیومی (Li-Ion و Li-Po) در دستگاه‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف الکترونیکی استفاده می‌شود. این محافظ به عنوان یک قطع کننده جریان و ولتاژ کار می‌کند تا از شارژ و دشارژ بیش از حد باتری جلوگیری کند و ایمنی باتری را تضمین کند. در ادامه، توضیحاتی در مورد ویژگی‌ها و کاربردهای محافظ DW01 را بررسی می‌کنیم. 

  • محافظت در برابر تخلیه عمیق (Over-Discharge Protection): یکی از وظایف اصلی محافظ DW01، جلوگیری از تخلیه عمیق باتری است. وقتی ولتاژ باتری به سطحی پایین‌تر از حداقل ولتاژ تعیین شده می‌رسد، DW01 جریان خروجی را قطع می‌کند تا باتری از آسیب دیدگی تخلیه عمیق جلوگیری کند.
  • محافظت در برابر شارژ بیش از حد (Over-Charge Protection): تراشه DW01 همچنین از شارژ بیش از حد باتری جلوگیری می‌کند. وقتی ولتاژ باتری به سطحی بالاتر از حداکثر ولتاژ مجاز می‌رسد، این محافظ ترکیبی از ترانزیستورها و مدارهای الکترونیکی را به کار می‌گیرد تا شارژ را قطع کند.
  • حفاظت در برابر اتصال کوتاه (Short Circuit Protection): تراشه DW01 دارای حفاظت در برابر اتصال کوتاه است که در صورت اتصال کوتاه در خروجی باتری، جریان را قطع می‌کند تا باتری و دستگاه از آسیب جلوگیری کند.
  • مصرف انرژی کم: این محافظ برای مصرف انرژی بسیار کم طراحی شده است، که برای باتری‌های قابل شارژ بسیار مهم است. این ویژگی باعث می‌شود محافظ DW01 بتواند برای مدت زمان طولانی در حالت انتظار باقی بماند.
  • کاربردها: محافظ DW01 در انواع دستگاه‌های پرتابلی که از باتری‌های لیتیومی استفاده می‌کنند مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شامل پاور بانک‌ها، لپ‌تاپ‌ها، تلفن‌های همراه، دوربین‌های دیجیتال، رادیوها، اسباب بازی‌های الکترونیکی و دیگر دستگاه‌های مشابه می‌شود.

محافظ DW01 یک قطعه مهم در مدیریت امنیت و عمر کارکرد باتری‌های لیتیومی است و به طور گسترده در صنایع مختلف الکترونیکی برای حفاظت از باتری‌ها و دستگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ماژول شارژرtp4056 سه چیپ - دانشجو کیت 


تراشه 8205A در ماژول شارژر TP4056 سه چیپ


تراشه 8205A هم به نوعی یک مدار محافظ باتری است که برای محافظت از باتری‌های لیتیومی در برابر اضافه ولتاژ، اضافه جریان و اتصال معکوس طراحی شده است. این تراشه روی بسیاری از ماژول‌های شارژر TP4056 استفاده می‌شود. تراشه 8205A یک مدار محافظ باتری ضروری است که می تواند به محافظت از باتری های لیتیومی در برابر آسیب کمک کند. اگر از یک ماژول شارژر TP4056 استفاده می کنید، مطمئن شوید که این ماژول دارای تراشه 8205A باشد.

تراشه 8205A دارای چندین ویژگی است که آن را به یک مدار محافظ باتری موثر تبدیل می‌کند. این تراشه از یک مدار کنترل ولتاژ استفاده می‌کند تا ولتاژ باتری را در هنگام شارژ در محدوده‌ای ایمن نگه دارد. این تراشه همچنین از یک مدار کنترل جریان استفاده می‌کند تا جریان شارژ را در محدوده‌ای ایمن نگه دارد. در نهایت، این تراشه از یک مدار محافظ اتصال معکوس استفاده می‌کند تا از آسیب دیدن باتری در صورت اتصال معکوس جلوگیری کند.

در ادامه برخی از ویژگی های تراشه 8205A را بررسی می‌کنیم.

  • برای محافظت از باتری های لیتیومی طراحی شده است
  • از اضافه ولتاژ، اضافه جریان و اتصال معکوس محافظت می کند
  • دارای مدار کنترل ولتاژ برای نگه داشتن ولتاژ باتری در محدوده ای ایمن
  • دارای مدار کنترل جریان برای نگه داشتن جریان شارژ در محدوده ای ایمن
  • دارای مدار محافظ اتصال معکوس برای جلوگیری از آسیب دیدن باتری در صورت اتصال معکوس

تراشه 8205A در بسیاری از ماژول های شارژر TP4056 استفاده می شود. اگر به دنبال یک ماژول شارژر TP4056 ایمن هستید، توصیه می شود از ماژول با تراشه 8205A استفاده کنید.

 


تفاوت تراشه DW01 و 8205A در ماژول شارژر TP4056 سه چیپ


تراشه DW01 و 8205A هر دو مدار محافظ باتری هستند که برای محافظت از باتری های لیتیومی در برابر اضافه ولتاژ، اضافه جریان و اتصال معکوس طراحی شده‌اند. در یک مدار کنترل شارژ، تراشه DW01 معمولا برای کنترل ولتاژ و جریان شارژ استفاده می‌شود. تراشه 8205A نیز می‌تواند برای محافظت بار اضافی از باتری استفاده شود. با این حال، این دو تراشه تفاوت‌های کلیدی دارند.

  • تراشه DW01 یک مدار محافظ باتری ساده است که فقط از یک مدار کنترل ولتاژ و یک مدار کنترل جریان استفاده می کند.

  • تراشه 8205A یک مدار محافظ باتری پیشرفته است که علاوه بر مدار کنترل ولتاژ و مدار کنترل جریان، از یک مدار محافظ اتصال معکوس نیز استفاده می کند.

به طور کلی، تراشه 8205A نسبت به تراشه DW01 محافظت بیشتری از باتری ارائه می‌دهد. به این دلیل است که مدار محافظ اتصال معکوس در تراشه 8205A می‌تواند از آسیب دیدن باتری در صورت اتصال معکوس جلوگیری کند. در یک مدار کنترل شارژ، تراشه DW01 معمولا برای کنترل ولتاژ و جریان شارژ استفاده می‌شود. تراشه 8205A نیز می‌تواند برای محافظت اضافی از باتری استفاده شود. 

در ادامه یک نمودار مقایسه ای از تراشه DW01 و 8205A را در جدول زیر بررسی می‌کنیم.

ویژگی

تراشه DW01

تراشه 8205A

محافظت از اضافه ولتاژ

بله

بله

محافظت از اضافه جریان

بله

بله

محافظت از اتصال معکوس

خیر

بله

پیچیدگی

ساده

پیشرفته

محافظت از باتری

متوسط

بالا

در نهایت، تصمیم گیری در مورد اینکه از کدام تراشه در یک مدار کنترل شارژ استفاده کنید به نیازهای شما بستگی دارد. اگر به دنبال یک مدار محافظ باتری ساده و مقرون به صرفه هستید، می توانید از تراشه DW01 استفاده کنید. اگر به دنبال یک مدار محافظ باتری پیشرفته با محافظت بیشتر از باتری هستید، می توانید از تراشه 8205A استفاده کنید.

 


مقایسه چهار مدل شارژر TP4056


در حقیقت ماژول شارژر باتری‌های لیتیومی تک سل با تراشه TP4056 در چهار مدل مختلف ارایه می‌شوند. اما دسته بندی اصلی این موارد شامل سه مورد هستند. در ادامه هر کدام را بررسی می‌کنیم. 

  • ماژول شارژر TP4056 Mini USB

این ماژول دارای درگاه USB از نوع Mini است. روی این ماژول فقط یک تراشه‌ی TP4056 قرار گرفته است. این ماژول بسیار ساده است و فقط جریان شارژ را کنترل می‌کند و ولتاژ باتری را در هنگام شارژ به 4.2 ولت می‌رساند.

  • ماژول شارژر TP4056 Micro USB

این ماژول هم دقیقا با مدل قبلی یکسان است. با این تفاوت که درگاه USB آن از نوع Micro است. 

  • ماژول شارژر TP4056 سه چیپ Micro USB

این ماژول شارژ TP4056 از نوع کامل شده است. دارای سه چیپ روی برد است. یکی از این تراشه‌ها TP4056 و دیگری DW01 و دیگری 8205A که نوعی ماسفت برای محافظت بار اضافی از باتری است.

  • ماژول شارژر TP4056 سه چیپ Type-c

این ماژول جدیدترین نوع ارایه شده است. تنها تفاوت آن در نوع درگاه ورودی تغذیه است. که از نوع type-C در آن استفاده شده است. ماژول شارژر سه چیپ TP4056 Type C دارای سه تراشه Tp4056 و DW01 و 8205A است. تمامی نیازمندی‌های کامل برای یک پروژه مهندسی و IoT را در خود دارد.

چهار مدل مختلف ماژول شارژر tp4056 - دانشجو کیت 


فرق شارژر TP4056 سه چیپ با شارژر TP4056 ساده چیست؟


ماژول شارژر TP4056 به دو حالت کلی در بازار موجود است. مدل سه چیپ که با درگاه Micro USB و Type-C در دسترس هستند. شارژر TP4056 سه چیپ دارای تراشه DW01 که نوعی محافظ همه کاره است هستند. مدل دیگر ماژول شارژر TP4056 ساده است که ابعادی کوچکتر دارد و فقط یک عدد تراشه TP4056 روی آن قرار دارد. با تراشه DW01 دارای یک مدار محافظ اضافی است که از باتری در برابر اضافه ولتاژ، اضافه جریان و اتصال معکوس محافظت می‌کند.

این مدار محافظ برای محافظت از باتری در برابر آسیب در صورت استفاده نادرست یا شرایط غیرعادی ضروری است. ماژول شارژر TP4056 بدون تراشه DW01 فقط دارای یک آی سی شارژر TP4056 است. این آی سی جریان شارژ را کنترل می‌کند و ولتاژ باتری را در هنگام شارژ به 4.2 ولت می‌رساند. اما این آی سی از باتری در برابر اضافه ولتاژ، اضافه جریان و اتصال معکوس محافظت نمی‌کند. در ادامه جدولی از تفاوت‌های بین دو نوع ماژول شارژر TP4056 را بررسی می‌‎کنیم.

ویژگی

ماژول TP4056 با DW01

ماژول TP4056 بدون DW01

دارای تراشه DW01

بله

خیر

محافظت از اضافه ولتاژ

بله

خیر

محافظت از اضافه جریان

بله

خیر

محافظت از اتصال معکوس

بله

خیر

 

به طور کلی، ماژول شارژر TP4056 با تراشه DW01 ایمن تر و محافظت کننده تر از ماژول شارژر TP4056 بدون DW01 است. اگر به دنبال یک ماژول شارژر TP4056 مطمئن هستید که از باتری شما در برابر آسیب محافظت می‌کند، توصیه می‌شود از ماژول با تراشه DW01 استفاده کنید.

ماژول شارژر tp4056 سه چیپ - دانشجو کیت

 


کدام ماژول شارژر tp4056 را بخریم؟


اگر به دنبال یک ماژول شارژر TP4056 ایمن و محافظت کننده هستید، توصیه می شود از ماژول با تراشه DW01 استفاده کنید. این ماژول از باتری شما در برابر اضافه ولتاژ، اضافه جریان و اتصال معکوس محافظت می کند.

البته، ماژول TP4056 بدون تراشه DW01 نیز ارزان تر است. اگر به دنبال یک ماژول شارژر TP4056 ارزان قیمت هستید، می توانید از این ماژول استفاده کنید. اما توجه داشته باشید که این ماژول از باتری شما در برابر آسیب محافظت نمی کند.

در نهایت، تصمیم گیری در مورد اینکه کدام ماژول شارژر TP4056 را خریداری کنید به نیازها و بودجه شما بستگی دارد. اگر به دنبال یک ماژول شارژر TP4056 ایمن و محافظت کننده هستید، توصیه می شود از ماژول با تراشه DW01 استفاده کنید. اگر به دنبال یک ماژول شارژر TP4056 ارزان قیمت هستید، می توانید از ماژول بدون تراشه DW01 استفاده کنید.

 

در اینجا چند نکته برای انتخاب ماژول شارژر TP4056 آورده شده است:

اگر به دنبال یک ماژول شارژر TP4056 ایمن هستید، توصیه می شود از ماژول با تراشه DW01 استفاده کنید.

اگر به دنبال یک ماژول شارژر TP4056 ارزان قیمت هستید، می توانید از ماژول بدون تراشه DW01 استفاده کنید.

توجه داشته باشید که ماژول TP4056 بدون تراشه DW01 از باتری شما در برابر آسیب محافظت نمی کند.

قبل از خرید ماژول شارژر TP4056، مشخصات آن را به دقت بررسی کنید.


ماژول شارژر TP4056 با چه نوع باتری سازگاری دارد؟


تراشه‌های TP4056 به صورت اختصاصی برای باتری‌های لیتیوم پلیمر و لیتیوم یون (Li-Ion و Li-Po) طراحی شده‌اند. این نوع باتری‌ها به عنوان یکی از پرکاربردترین و محبوب‌ترین نوع باتری‌ها در دنیای الکترونیک به شمار می‌آیند. این ماژول‌ها به ویژه با باتری‌های تک‌سلولی (یک سلول) سازگاری دارند. به عنوان مثال، باتری‌های با ولتاژ 3.7 ولت که برای بیشتر دستگاه‌ها و پروژه‌های الکترونیکی کاربرد دارند، با این ماژول‌ها سازگار هستند.

ماژول‌های TP4056 و ماژول‌های مشابه معمولا برای باتری‌هایی با ظرفیت متنوع سازگاری دارند. به این معناست که می‌توانید باتری‌هایی با ظرفیت‌های مختلف را با استفاده از تنظیمات ماژول، شارژ کنید. مثلا می‌توانید باتری‌هایی با ظرفیت‌های 500mAh، 1000mAh، 2000mAh و غیره را با استفاده از یک ماژول TP4056 شارژ کنید. دقت کنید که شارژر TP4056 فقط برای باتری تک سل طراحی شده است. به عبارتی اگر 4 باتری لیتیومی دارید که به صورت موازی متصل شده‌اند، می‌توانید از این ماژول برای شارژ آن استفاده کنید. اما اگر 4 باتری لیتیومی دارید که به صورت سری متصل شده‌اند، هرگز از این ماژول استفاده نکنید. بایستی ماژول‌های مرتبط دیگری برای اتصال سری باتری لیتیومی استفاده کنید.

در همه موارد، مهمترین نکته این است که باتری‌ها با ولتاژ و ظرفیت معین خود و با رعایت ولتاژ و جریان شارژ مجاز توسط ماژول TP4056 شارژ شوند تا از آسیب به باتری‌ها جلوگیری شود و عمر کارکرد آنها بهینه شود. همچنین، باید توجه داشته باشید که این ماژول‌ها به صورت معمول با باتری‌های تک‌سلولی (یک سلول) سازگار هستند و برای باتری‌های دوسلولی (دو سلول) باید مدل‌های دیگری را در نظر بگیرید که قابلیت شارژ باتری‌های دوسلولی را داشته باشند.

باتری سازگار با شارژر tp4056 - دانشجو کیت

 


جمع بندی


در این پست سعی کردیم که توضیحات کاملی در خصوص ماژول شارژر بسیار ارزان قیمت TP4056 ارایه کنیم. این شارژر با توجه به ابعاد و قیمتی که دارد در صنایع تولیدی مختلفی مورد استفاده قرار گرفته است. بسیاری از تولید کننده‌های دستگاه‌های قابل حمل در جستجوی ماژول کنترل شارژ مناسب هستند. امیدواریم با توضیحاتی که در این پست ارایه دادیم، راهکار مناسب را به طراح‌های آینده نشان داده باشیم. باتری لیتیومی هم که جزئی جدا نشدنی از زندگی امروز ما شده است.

کافیست به اطرافمان کمی بنگریم تا وضعیت‌های مختلفی را که در آن وابستگی به باتری لیتیومی داریم، عیان شود. توضیحات ارایه شده در این پست عمومی بوده و در عمل بایستی توسط یک طراح مدار و مهندس الکترونیک نیاز سنجی شده و اقدام به تهیه کنید. ما در تلاش هستیم که دانش کاربران فارسی زبان را در راستای سخت افزارهای IoT ارتقا دهیم. بنابراین اگر این پست برای شما مفید بود و به اطلاعاتتان اضافه کرد، حتما لینک آموزش را با دیگران به اشتراک بگذارید. 

 

محصولات مرتبط
(4)
ماژول کنترل شارژ HX-3S-D01 مناسب برای باتری های زیر می‌باشد: سه باتری 18650: به صورت سری در مدار 3S 10.8 ولت: باتری پلیمر 11.1 ولت: باتری 18650 و باتری 3.7 لیتیوم 12.6 ولت: باتری لیتیوم یون با ولتاژ شارژ کامل...
نوشته‌های مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

تماس با دانشجو کیت

ساعت تماس همه روزه از 9 صبح تا 5 عصر (بجز روزهای تعطیل) البته فروشگاه ما به صورت آنلاین است و می‌توانید خریدتان را انجام دهید. اما اگر سوالی داشتید که به تماس تلفنی نیاز داشت، فقط در ساعت‌های اعلام شده در خدمتیم.

021-88857245

021-88856524

031-32211313

 

شماره روبیکا و ایتا، فقط پیام، پاسخ به سوالات قبل از خرید و دریافت تصاویر کالاها

09375076606

 

ارسال سریع تهران (تحویل همان روز)

تمامی شهرهای ایران با پست

بخش قوانین ارسال و قوانین خرید را مطالعه کنید.

جستجو

مشاهده همه محصولات
محصولی پیدا نشد

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم